Монголын ” Эрсдэлүүд “ .
1. ТӨР
Төр нь монголын хамгийн гол эрсдэлийн нэг. Төрийн цэгцтэй , алсыг харсан , туйлбартай , хариуцлагатай , бие даасан , нээлттэй ил тод , хуулийг чандлан сахигч бодлогогүй байгаас болж төрийн бодлого сонгуулийн 4 жилийн циклд зориулагдсан богино настай , өнөө маргаашаа аргацаасан байгаа нь бидний гол эрсдэл болоод байна. Төрийн залгамж чанар болон бодлогод төрд “шургалсан” цөөн хэдэн хүний үр хүүхэд , тэдний танил тал , нутаг усны хүмүүс болон бараг цус ойртох хэмжээнд хүрсэн тэдний хүрээлэлийн нөлөөлөл нь төрийн бодлогыг чин шударгаар явуулахад хамгийн их саад тогтвор болж байна. Олигархижсан , авлиглалыг шүтэгч “ хэсэг бүлэг” нөхөдөөс бид нэн даруй салахгүй л юм бол тэд улс орны хөгжлийг хойш татаж , бидний “ жаргал “ –ын замд асар ихээр “шаврын “ хаалт болно. Тиймээс бид “ тэднээс” хэр хурдан салж чадна , төр төдий чинээ хурдан цэвэршиж , төрийн бодлого “ ариусана”.
2. Улс төрийн намууд
Монгол улс нь парламентын засаглалтай орон болохоор яалт ч үгүй улс орны бодлогыг улс төрийн намуудын бодлого тодорхойлно . 2012 оны сонгуулийн шинэ хуулиар эрх баригч 2 хүчин бие даан нэр дэвших боломжуудыг бараг хаачихлаа. Сонгогдоод гараад ирлээ ч гэсэн одоогийн УИХ-ын гишүүн З. Алтай шиг л ямарч нөлөөгүй байх байлгүй . Харин 7 –гоос дээш бие даан нэр дэвшигч сонгогдож чадвал бүлэг байгуулах эрхтэй болж , бодлогод нөлөөлж болох юм .Монголын дээд шүүхэд бүртгэлтэй улс төрийн 19 намуудын үзэл баримтлал , чиг бодлого , дүрэм нь хоорондоо бараг адилхан , намуудын 80 % нь бараг зүүний чиг баримжаатай , нийгмийн хөгжлийн талаар баримтлах онол , чиг баримжаа , үзэл санаа нь тодорхой бус , зөвхөн намын нэр , ганц нэг лидерүүдээрээ ялгагддаг сул дорой намууд л манайд байна . Уул нь орчлон ертөнцөөр дүүрэн түм буман онол , үзэл санааны “ идеаль “ – ууд байгаа шүү дээ . Барууны үзэлтэй гэгдэх Ардчилсан Нам нь зүүний намтай эвсэж засгийн эрхийг барьж л байдаг. Тиймээс намууд нь улс төрийн шинжлэх ухааны үндэслэлтэйгээр бодлого , үзэл баримтлалаа дахин шинээр боловсруулж , хоорондоо өрсөлдөх хэрэгтэй . Ингэж л байж бие биенээсээ ялгарч , иргэд болон гадныханд танигдана. Улс төрийн намууд шинэчлэгдэн , төгөлдөржих нь та бидний амьдралд шууд биш юм аа гэхэд дам нөлөөлөх болно.
3. Эдийн засаг
Монголын эдийн засгийн хэт үсрэнгүй хөгжил нь цаашдаа бидэнд том эрсдэлийг бий болгоно . Төсвийн хэт тэлэлт , инфляцын өндөр түвшин , баян хоосны хэтэрхий ялгаа , зөрөө нь эрсдэлийг улам л нэмэгдүүлж байна. Уул уурхайгаас улам их хамааралтай болж , улс орны эдийн засаг ганц тулгууртай болсоор байгаа нь айдсыг төрүүлсээр байна . Улс орны хөгжлийг олон тулгууртай болгож , импортлогч орноос экспортлогч , үйлдвэрлэгч орон руу хэр хурдан шилжихээс хамаарч бидний эрсдэлийн хэмжээ , хэмжүүр багасаж , улс орны хөгжил , дэвшлийг түргэтгэнэ. Хөгжлийн бодлого жигд өсөлтэй , хэт савалгаагүй , тогтвортой байх нь эрсдэлийг тооцоход дөхөмтэй бөгөөд ашигтай .
4. Банк
Саяхан Монгол банк бодлогын хүүгээ нэмэгдүүлж 12.75 болгосон явдал нь бас л эрсдэлийг бий болгож байна Бодлогын хүүгээ нэмэгдүүлсэн нь “ инфляци ” хэмээх байгаа хэр оновчтой онож байгаа юм болдоо. Энэ бол гал унтраах түр зуурын нэг арга хэмжээ. Эдийн засагт эргэлдэж буй мөнгийг “ бодлоготой”- гоор ингэж татах нь цаашдаа үр өгөөжөө өгөхгүй болов уу. Сарын дараагаас уул уурхайн үйлдвэрлэл , олборлолт сэргээд , ноолуурын мөнгө ороод ирэхээр дахиад л хүүгээ өсгөх үү. Энэ бол буруу бодлого . МБ болон УИХ мөнгөний бодлогодоо эрс өөрчлөлт хийх хэрэгтэй байна. Хөгжлийн банкны босгосон 5,75 % -ийн хүүтэй , 5 жилийн хугацаатай , 580 сая ам.доллар нь бидэнд харин ирээдүйдээ итгэх итгэлийг нэмэгдүүллээ. Монголыг гадныхан ямар их сонирхож байгааг бонд худалдаж авах гэсэн 6 тэрбум ам . долларын хэмжээний санал харуулж байна. Одоо ЗГ төсөл , хөтөлбөрүүдээ санхүүжүүлэх гэж санаа зовох шаардлагагүй болж байна . Гэтэл гаднаас бага хүүтэй мөнгө олоод ирэхэд МБ нь эсрэгээр хүүгээ нэмж байдаг. Сонин л юм . МБ –ны бодлого ЗГ –ын бодлоготой ийм мэтээр зөрөөд байвал эрсдэл улам л нэмэгдэх байх.
5. Геополитик
Монгол улс 2 их гүрний дунд оршдог , хөгжлөөрөө хөршүүдээсээ хоцрогдсон буурай орон. Гэвч бид энэ 2 гүрнийг бодвол хүний эрх чөлөө дээдэлсэн , үзэл бодлоо чөлөөтэй илэрхийлдэг , ардчилсан баримжаатай , бахархам түүхтэй хөгжиж байгаа улс. НҮБ –ын 61 дэх гишүүн , дэлхийн 163 оронтой дипломат харилцаатай , дэлхийд хүлээн зөвшөөрөгдсөн албан ёсны улс . Гэхдээ бид газарзүйн байршлаасаа хамаарч , дээр нь далайд гарцгүй учраас геополитикийн хувьд дэлхийн бусад орноос өвөрмөц бодлогыг баримтлаж ирсэн . Энэ нь ч аргагүй юм. Мөнхийн хөрш 2 их гүрний ашиг сонирхлыг тэнцвэртэй барьж , бусад улс орнуудыг 3 дах хөршөө гэж үзэн ижил тэнцүү харьцаж ирсэн . Цаашдаа ч энэ бодлогоо чандлан барьж явах байх . БРИКС- ийн гишүүн 2 хөрш маань эдийн засгийн өсөлт , хөгжлөөрөө цаашид дэлхийд тэргүүлсээр байр бөгөөд энэ ч бидэнд ашиг тусаа өгсөөр байх болно . Гагцхүү нэг нам , нэг хүний дор “ удирдагдаж “ байгаа 2 их гүрэнд улс төрийн эмх замбараагүй байдал “ хаус “ бий болбол бидэнд том эрсдэлийг бий болгоно. Тиймээс бид 2 хөршийн улс төр , эдийн засаг нь тогтвортой байгаасаа гэж л залбирч байвал өлзийтэй. 2 хөрш биднийг хэзээ ч “ давраахгүй “ , 2 – уулаа хянаж , хоорондоо “ ханцуйндаа “ тохиролцсоор л байх болно. Харин бид үүнийг мэдэрч , тоглоомын дүрмийг зохиоход нь овсгоотойгоор оролцож ,” зальжин “ бодлого баримталдаг байя.
( Үргэлжлэл бий .)
СЭЗДС-ийн Бизнесын Удирдлагын магистрант Ч. Раднаа
No comments:
Post a Comment